Koffie afspraken, deadlines die echt gehaald moeten worden of die belangrijke zakenlunch. De week van een gemiddelde werkende Nederlander zit vaak al helemaal volgepland. En ook al plan je het veel zelf in, soms vergeet je door alle drukte wat je eigenlijk allemaal moet doen. Merk jij dat jezelf of je werknemers door deze chaos soms niet meer aan al hun werk toekomen? Door afleiding weg te halen uit je werkplek zorg je voor meer focus op je werk en dus een hogere productiviteit. Hier een aantal tips om de perfecte werkplek te creëren!
Pak je kwast
Drukke printjes, felle kleuren of juist een veel te sombere kleur heeft veel invloed op de sfeer in de ruimte. Door drukke printjes raak je alleen maar afgeleid, bovendien ziet het er niet erg professioneel uit. Kies daarom voor een effen kleur! Elke kleur heeft een eigen uitstraling, dus denk hier dus goed over na voor je iets kiest. Zit je bijvoorbeeld in de creatieve sector, ga dan voor oranje. Oranje straalt warmte uit en stimuleert de creatieve geest. Ook geel heeft deze eigenschappen maar pas hiermee op. Geel kan snel te fel en schreeuwerig worden en dat zorgt alleen voor meer afleiding. Aan de andere kant zijn juist de koelere kleuren geschikt om voor focus en concentratie te zorgen. Moet je dus veel geconcentreerd aan het werk, kies dan bijvoorbeeld voor de rustige kleur blauw.
Haal het zonnetje in huis
Als er iets is wat nog belangrijker is dan de juiste kleur op de muur, is dit wel het gebruik van de juiste verlichting. Op kantoor is de gemiddelde lichtsterke 300 tot 500 lux terwijl de sterkte van direct zonlicht overdag 100.000 tot 130.000 lux is. Duidelijk is dus dat de lichtsterkte een stuk lager is bij lange dagen op kantoor. Tegenwoordig bestaan er speciale lampen die de verlichting ook binnen tot een hoger niveau kunnen tillen. Zeker interessant om daar de effecten eens van te proberen!
Opgeruimd staat netjes
Maar ook zonder nieuwe lampen aan te schaffen of de muren te schilderen kan je een rustige werkplek creëren. Een factor die voor veel onrust zorgt is rommel, op je kantoor en/of het magazijn. Een handige tip voor op kantoor is het gebruiken van dichte kasten. Door alle rommel achter de deuren te verstoppen, ligt het in ieder geval niet altijd in het zicht. Zo wordt je er niet continu door afgeleid.
Ook een magazijn is vaak een grote bron van chaos en rommel. Grote artikelen kan je makkelijk labelen en terug vinden, maar juist de kleine dingen raken vaak zoek. Een handige manier om ook kleinere artikelen te kunnen bewaren, is om alles te bewaren in een vouwkrat. Deze vouwkratten zijn steviger dan gewone dozen en dus ideaal om te gebruiken op de werkplek. Bovendien kan je ze makkelijk opvouwen en dus klein opbergen als je ze even niet gebruikt.